پروانه بهره برداري را ميتوان يك سند رسمي به حساب آورد كه مشخص ميكند زمان بهرهبرداري محصولات و كالاهاي تعيين شده از طرف شما چه زماني بايد صورت بگيرد. اين سند از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر ميشود. پروانه بهرهبرداري قابل تمديد است و حتي ميتوان آن را مورد معامله قرار داد و يا منتقل كرد. گرفتن پروانه بهره برداري ممكن است براي تان با دشواري هايي همراه شود كه با كمك كارشناسان و موسسات فعال در اين حوزه مثل كاردوك به راحتي ميتوانيد براي هر نوع كسب و كاري پروانه بهره برداري دريافت نماييد.
براي دريافت مشاوره جهت اخذ پروانه بهرهبرداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: پروانه بهره برداري
اخذ پروانه بهره برداري
بدون پروانه بهرهبرداري شما نميتوانيد در زمينههاي خصوصي فعاليتهاي اقتصادي و بهره برداري داشته باشيد، به همين دليل بايد مراحلي را طي كرده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت اين پروانه را دريافت كنيد. در ادامه مراحل اخذ پروانه بهرهبرداري را به شما توضيح ميدهيم.
تفاوت جواز كسب با پروانه بهره برداري
در واقع پروانه بهرهبرداري را ميتوان يك مجوز كسب براي واحدهاي صنعتي به حساب آورد. يعني زماني كه كارهاي مربوط به تأسيس كارخانه و يا يك واحد توليدي انجام ميشود، ميتواند جايگزيني براي جواز تأسيس باشد. در واقع بايد در ابتدا جواز تأسيس را اخذ كنيد و بعد نسبت به گرفتن پروانه بهرهبرداري اقدام كنيد. براي آشنايي با مراحل دريافت جواز تاسيس صنعتي كليك كنيد.
مزيتهاي اخذ پروانه بهره برداري
پروانه بهرهبرداري مزيتهاي زيادي را براي صاحبان مشاغل به همراه دارد كه ميتوان به چند نمونه از مهمترين اين موارد اشاره كرد، از جمله؛ معافيتهاي مالياتي، سهولت در ثبت برند، برخورداري از تشويقات وزارت صنعت، معافيتهاي مالياتي در طرحهاي قابل انتقال، معافيت مالياتي در طرحهاي هنري، سهولت در واردات ماشين آلات بدون پرداخت ماليات گمرك، گرفتن علامت استاندارد و دريافت انواع مختلفي از تسهيلات بانكي از جمله نمونه مزيتهاي اخذ پروانه بهرهبرداري ميباشد.
مدارك مورد نياز براي اخذ پروانه بهره برداري
تصوير كپي كارت ملي مدير عامل، تصوير كليه مدارك شركت جهت اشخاص حقوقي، كپي آگهي تغييرات شركت در مورد شخصيتهاي حقوقي (در صورت وجود)، اسناد مالكيت زمين محل استقرار يا اجاره نامه و اقرار نامه رسمي براي محلهاي استيجاري، اعتبار جواز تأسيس، تصوير پايان كار ساختماني، كپي از قرارداد خريد امتيازهاي آب و برق، اصل و فتوكپي فاكتور خريد ماشين آلات، فاكتور خريد مواد اوليه، فاكتور خريد و اجراي سوله، ارائه اطلاعات پرسنل كارخانه از طريق فايل EXCEL، ارائه پاسخ استعلامهاي مربوطه، رسيد پرداخت هزينه صدور پروانه بهرهبرداري و رسيد پرداخت هزينه تمبر بانكي از جمله مدارك مورد نياز براي اخذ پروانه بهرهبرداري است.
مراحل صدور پروانه بهره برداري
مرحله اول: ارائه درخواست
بايد درخواست كتبي در خصوص دريافت پروانه بهرهبرداري را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهيد. از طريق سامانه بهمن ياب«behinyab.ir»كه جواز تأسيس را صادر ميكند ميتوانيد تقاضاي اخذ پروانه بهرهبرداري را درخواست كنيد. براي آشنايي بيشتر با سامانه بهين ياب كليك كنيد.
مرحله دوم: تحويل مدارك مورد نياز
تمام مدارك مورد نيازي كه در سايت صنعت، معدن و تجارت و سامانه بهمن ياب ذكر شده بايد تحويل داده شود، كه در بالا به اين مدارك اشاره كرديم.
مرحله سوم: استعلام از اداراتي كه تاييديه آنها لازم است
مواردي چون گواهي عدم سوء پيشه و مواردي اين چنيني بايد از طريق اداراتي كه سازمان مربوطه آن را اعلام كرده است، استعلام بگيرند.
مرحله چهارم: تكميل پرسشنامه پروانه بهره برداري
بايد فرم سؤالات را مربوط به پروانه بهرهبرداري را دريافت و تكميل كنيد. در صورتي كه نياز به طرح توجيهي داشتيد، ميتوانيد از خدمات نوشتن طرح توجيهي توسط كارشناسان مجرب كاردوك استفاده نماييد.
مرحله پنجم: بازديد كارشناس
در اين مرحله كارشناس متخصص از محصول، كالا و يا خدماتي كه شما قصد بهرهبرداري آن را داريد بازديد ميكند تا آن را با طرح اوليه تطبيق دهد.
مرحله ششم: تعيين ظرفيت توليد واحد صنعتي
بايد در فرم مربوطه مقدار ظرفيت توليدي واحد صنعتي مورد نظر شما به صورت دقيق ذكر شود.
مرحله هفتم: اعلام نظر كارشناس
كارشناس مربوطه پس از مورد بررسي قرار دادن طرح مذكور، طبق هزينههاي انجام شده پيش نويس فرم پروانه بهرهبرداري را تهيه نموده و براي تاييد و امضا به معاون مربوطه ارائه ميدهد.
مرحله هشتم: دريافت پروانه بهره برداري
پس از اينكه مسئول مربوطه به تصويب و امضا پروانه بهرهبرداري پرداخت، فرم مربوطه (فرم شماره ۴) تايپ شده و به تعداد ۶ نسخه تكثير نموده و پس از ثبت در دفتر يا دبيرخانه نسخه اصل آن پس از دريافت حقوق دولتي بر اساس ميزان سرمايه ثابت طبق جدول پيوست (حداكثر تا مبلغ ۱۵۰ هزار ريال) به متقاضي تحويل و باقي نسخه نيز مانند جواز تأسيس به مراجع مربوطه ارسال ميگردد.
خدمات قابل ارايه كاردوك به طرحها و واحدها
- تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرمافزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
- ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
- تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
- مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
- مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
- مشاوره ارتقا بهروري بنگاه
براي مشاهده ساير طرح ها و پروژه ها به طرح توجيهي صنعتي هاي نوشته در كاردوك مراجعه نماييد.
براي دريافت مشاوره جهت اخذ پروانه بهرهبرداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
سؤالات متداول در مورد اخذ پروانه بهره برداري
اصولاً پروانههاي بهرهبرداري براي مدت زماني ده ساله صادر ميشوند. اين پروانهها معمولاً نياز به تمديد ندارند، اما اگر شرايط خاصي پيش آيد افراد بايد بعد از پايان ده سال نسبت به تمديد پروانه بهرهبرداري خود اقدام كنند. مثلاً اگر فردي بخواهد پروانه بهرهبرداري را به ادارات دولتي ارائه دهد، آن وقت بايد آن را تمديد كند.
بله. ميتوانيد پروانه بهرهبرداري را به اشخاص ثالث به شرط تنظيم صلح نامه و موافقت اصولي وزارت صنعت و معدن انتقال داد.
منبع: پروانه بهره برداري