مديريت استراتژيك يا مديريت راهبردي عمدتا توسط مالكان و يا مسئولان اصلي سازمان تعيين ميشود. تجزيه و تحليل مسائل مهم، برنامه ريزي، مشخص كردن دور برد سازمان و اتخاذ تصميم به نحوي كه منابع سازمان حفظ شود از جمله مفاهيمي است كه در مديريت استراتژيك تعريف ميشود. توجه به اين مفاهيم به صورت تئوري آسان به نظر ميرسد، اما در اجرا نياز به دانش تخصصي و تجربه عملي داريد؛ به همين دليل مشاوران كسب و كار با دربرداشتن تجربه و دانش ميتوانند بهترين حامي شما در اين زمينه باشند. در ادامه بيشتر با تعريف و نحوه اجراي مفاهيم مديريتي آشنا ميشويد.
براي دريافت مشاوره در زمينه هاي مديريتي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: مديريت استراتژيك
تعريف مديريت استراتژيك
مديريت استراتژيك ؛ فرايند برنامه ريزي، سازماندهي، اجرا و كنترل براي رسيدن به اهداف مورد انتظار و كسب رضايتمندي ذينفعان تعريف ميشود. منظور از فرايند اين است كه مدير با چه كارهايي ميتواند سازمان را به هدفش برساند و با چه كارهايي ميتواند بهرهوري منابع سازمان را بالا ببرد. مديريت از نظر ماهيتي علم و هنر بكارگيري درست منابع انساني، مالي، تجهيزاتي و… را داراست.
اولين گام مديريت استراتژيك
اولين اقدام مدير، تهيه و فراهم كردن يك طرح (يا بيزينس پلن) است. براي آماده سازي طرح، فرايندي بايد دنبال شود كه برنامه ريزي يا پلانينگ ناميده ميشود. در برنامه ريزي اولين كار و سوال پرسيدن چرايي و هدف از انجام پروژه است. با تعيين هدف يا اهداف مقصد مورد نظر سازمان روشن ميشود؛ به اين صورت مسير و آينده سازمان نيز براي همه افراد آن مشخص ميگردد.
فرايند برنامه ريزي در مديريت استراتژيك
ارزيابي تواناييها و وضعيت موجود اولويت برنامهريزي است. پس بايد نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و بر اساس آنها مقصد مورد نظرتان را تعيين كنيم. در مرحله بعد بايد به دنبال راهها، راه حلها، روشها، شيوهها و تكنيكهايي باشيد كه احتمال رساندن شما به مقصد را بيشتر بكند. پس لازمه كه سوالاتي از خود بپرسيد؛
چگونه، از چه روشي و با چه كساني؟
براي چه؟
چند نفر ميخواهيم همكار ما باشند؟
چه مقدار بودجه نياز داريم؟
كجا بايد اين كار را بكنيم؟
در چه نقطه، چقدر طول ميكشد اين كار را انجام دهيم؟
چه كساني مرتبط با اين كار هستند؟
چه تكنولوژي لازم داريم؟
و….
مجموعه پاسخهاي كه به اين سوالات ميدهيد، همان طرح است. بدين صورت طراحي و برنامه ريزي كردهايد كه چه كاري را چرا، چگونه، چه وقت و با چه كسي و ابزاري انجام بدهيم؟
موارد ذكر شده، اولين اقدامات لازم فرايند مديريت است و اگر انجام دهيد؛ نبايد انتظار سازماني با بهره وري بالا (كار با كيفيت در زمان كم، حداقل هزينه و صرفه جويي) داشته باشيد.
تهيه بيزنس پلان براي سازمان
پس براي رسيدن به بهرهوري در سازمان مدير بايد برنامه ريزي كند كه در نتيجه آن يك جزوه به دست ميآورد كه به آن طرح يا بيزنس پلان گفته ميشود (طرحي كه براي اجرا آماده خواهد بود). مدير جهت تهيه اين طرح توجيهي اوليه ميتواند از مشاورين متخصص كسب و كار در بررسيهاي بازار مالي، فني و اقتصادي استفاده نمايد. بديهي است حوزههاي مختلف تهيه و طراحي كسب و كار و بخشهاي اقتصادي، فني و مديريتي نيازمند بررسيهاي دقيق كارشناسي جهت ارايه راهكارها و پاسخهاي تخصصي مورد نياز جهت دستيابي به بهروري سازماني خواهد بود. براي نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.
آيا برنامه سازمان را ميتوان به بنگاههاي برون سازماني سپرد؟
با تخصصي شدن هر چه بيشتر علوم، نياز به همراهي افراد بيشتري در يك پروژه نيز بيشتر ميشود. نوشتن طرح توجيهي و بيزينس پلن نيز تبديل به يكي از مشاغلي شده است كه توسط مراكز مشاوره كسب و كار ارائه ميگردد. كساني كه در اين حوزه فعاليت دارند، اغلب داراي تجربه عملي نيز هستند و نسبت به قوانين و اصول مديريت اشراف كامل دارند. مركز كاردوك نيز در اين زمينه فعاليت ميكند. كارشناسان اين مركز ميتوانند به شما در تهيه بيزينس پلن، نوشتن و اجراي تمامي مراحل انجام كار شما را همراهي كنند.
خدمات قابل ارايه كاردوك به طرحها و واحدها
تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
- ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
- ارايه فرمولاسيون قابل استفاده در توليد محصولات
- مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
- مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
- مشاوره ارتقا بهروري بنگاه
براي دريافت مشاوره مديريت كسب و كار مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: مديريت استراتژيك