ثبت برند يكي از راههاي حفظ ارزش شركت و خدمات ارائه شده توسط شماست. در واقع وقتي شركت خود را ثبت ميكنيد، با توجه به نوع فعاليتي كه انجام ميدهيد، نياز به ثبت برند خود نيز داريد. وقتي اين كار را انجام دهيد، ارزش معنوي محصول و يا خدمات شما حفظ ميشود و در صورتي كه كسي بخواهد از نمونه كار و خدمات شما كپي كند، با موانع سخت قانوني مواجه خواهد شد. شما به راحتي ميتوانيد از طريق مراكزي مثل كاردوك برند خود را ثبت كنيد.
براي دريافت مشاوره جهت ثبت برند مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: ثبت برند
ثبت برند
ريشه نام برند كاملاً انگليسي است. در واقع برند را يك نشان تجاري، طرح و يا يك نام ميدانند. برند باعث ميشود محصول شما از سايرين متمايز گردد. در واقع برند شما بايد خاص باشد تا در ذهن مشتري بماند. وقتي شما برند مخصوص به خود را طراحي ميكنيد، مشتري با ديدن محصول شما، ترغيب ميشود كه آن را بخرد. در ادامه بيشتر با ثبت برند آشنا خواهيم شد.
اهميت و مزاياي ثبت برند
- مشتريان راحتتر شما را پيدا ميكنند
- رسانههاي اجتماعي شما را فوراً تشخيص خواهند داد
- علامت تجاري سبب كاهش هزينههاي جانبي كالا يا خدمات شركت ميشود
- ثبت نام تجاري فضاي گسترش تجارت را فراهم ميكند
- علامت تجاري، معرف رسمي و اختصاري يك شركت محسوب ميگردد
- برندتان به جاي شما صحبت ميكند
- علامت تجاري سبب اعطاي نمايندگي به شركت ميشود
- علامت تجاري سبب تسريع و تسهيل بازاريابي ميگردد
براي آشنايي با اهميت برند سازي كليك كنيد.
آموزش مراحل ثبت برند
گام اول: انتخاب نام
قبل از هر كاري بايد يك نام اختصاصي براي خود در نظر بگيريد. نبايد در انتخاب نام برند از اسامي معروف و راحت استفاده كنيد. اسامي جغرافيايي و يا اشخاص معروف نميتوانند نام برند شما باشند و با آن مخالفت ميشود. اگر محصول شما در دسته مواد غذايي باشد، تشابه نام زياد است. برخي از افراد دوست دارند به همراه برند خود لوگوي مخصوصي هم داشته باشند. در اين صورت از تصاوير ساده و مشخصي استفاده كنيد كه درك آن براي مخاطب ساده باشد.
گام دوم: تكميل مدارك
وقتي توانستيد يك نام مناسب براي برند خود انتخاب كنيد، حالا بايد به دنبال جمع آوري و تكميل مدارك خود باشيد. تكميل مدارك به دو شيوه اشخاص حقيقي و حقوقي صورت ميگيرد. براي درك بهتر اين موضوع ما مدارك لازم براي هر دو را ذكر خواهيم كرد.
مدارك اشخاص حقيقي
- كپي شناسنامه
- كارت ملي
- كپي كارت بازرگاني(در صورتي كه از حروف لاتين استفاده شده باشد)
- كپي مجوز فعاليت(جواز تأسيس، پروانهي بهرهبرداري، پروانهي ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هر گونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي)
مدارك اشخاص حقوقي
- كپي شناسنامه
- كپي كارت ملي
- كپي روزنامهي تأسيس و آخرين تغييرات شركت (از آخرين تغييرات شركت نبايد بيش از دو سال گذشته باشد)
- كپي مجوز فعاليت (جواز تأسيس، پروانهي بهرهبرداري، پروانهي ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هر گونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي)
- كارت بازرگاني (در صورتي كه از حروف لاتين استفاده شده باشد)
گام سوم: استعلام برند
در اين مرحله شما بايد مشخص كنيد كه قرار است برند خود را به نام اشخاص حقوقي ثبت كنيد و يا اشخاص حقيقي. اين مورد توسط اداره ثبت علائم تجاري مورد بررسي قرار ميگيرد و نتيجه به شما اعلام ميگردد. وقتي بدانيد كه قرار است براي اشخاص حقيقي و يا حقوقي برند خود را ثبت كنيد، ميزان رد اظهارنامه شما كاهش پيدا ميكند. چون برخي اين دو را اشتباه انتخاب ميكنند.
گام چهارم: ثبت اظهارنامه
وقتي كه پاسخ استعلام شما ارسال شد، حالا ميتوانيد علامت تجاري و يا برند خود را از طريق سامانه اداره مالكيت صنعتي ارسال كنيد. اين كار 30 تا 60 روز زمان ميبرد. در اين مدت كارشناس مربوطه همه چيز را مورد بررسي قرار ميدهد تا نتيجه را به شما اعلام كند. بعد از اينكه نتيجه را دريافت كرديد هم بايد 30 روز صبر كنيد تا در صورتي كه كسي اعتراضي داشت، به آن رسيدگي شود.
گام پنجم: اتمام مراحل
در اين مرحله وقتي كه مدت زمان 30 روزه به اتمام رسيد و كسي هيچگونه اعتراضي نسبت به نام تجاري شما نداشت.، فرآيند ثبت رسمي 10 ساله و اقدامات لازم جهت اخذ تصديق نامه علامت تجاري را ميتوانيد انجام دهيد.
نحوه مراجعه براي ثبت برند
مراجعه حضوري
متقاضي شخصاً با مراجعه به اداره ثبت علائم تجاري و ارائه درخواست كتبي، ثبت برند خود را به انجام ميرساند.
مراجعه اينترنتي
متقاضي با مراجعه به سامانه اينترنتي ثبت علائم تجاري با آدرس اينترنتي http://iripo.ssaa.ir ثبت نام اوليه ثبت برند خود را به انجام ميرساند. اين سامانه جهت ثبت علائم تجاري در نظر گرفته شده است و ميتوان بدون مراجعه حضوري به اداره ثبت علائم تجاري، علامت خود را ثبت نمود.
ويژگيهاي علامت تجاري قابل قبول
- تفاوت با ساير برندهاي تجاري
- ارتباط با جنس، خدمات و محصولات توليدي توسط شركت
- علامت تجاري بايد جديد، ابتكاري بوده و گمراه كننده نباشد
- نبايد در نظر مشتري باعث ايجاد اشتباه شود
علائم غير قابل ثبت
بيرق مملكتي ايران و هر بيرق ديگري كه دولت ايران استعمال آن را به طور علامت تجاري منع كند. علامت هلال احمر، نشانها، مدالها و انگهاي دولت ايران از آن جملهاند.
كلمات و يا عباراتي كه موهم انتساب به مقامات رسمي ايران باشد (از قبيل جمهوري اسلامي، انقلابي، دولتي و غيره).
علامات مؤسسات رسمي مانند آرم جمهوري اسلامي و هلال احمر و صليب سرخ و غيره
علائمي كه محل انتظامات عمومي و يا منافي عفت باشد.
براي دريافت مشاوره جهت ثبت برند ميتوانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
سؤالات متداول در مورد ثبت برند
هزينههاي مربوط به ثبت برند و نشان تجاري، با مراجعه به سامانه (ssaa.ir) بايد اينترنتي پرداخت گردد.
علامت تجاري قابل نقل و انتقال است اما انتقال آن در مقابل شخص دوم زماني معتبر است كه مطابق مقررات اين قانون به ثبت رسيده باشد . براي آن كه اين انتقال نسبت به شخص دوم معتبر باشد نحوه انتقال علامت از صاحب قبلي به صاحب جديد بايد به ثبت برسد.
منبع: ثبت برند