شنبه ۱۸ دی ۰۰ | ۲۲:۱۹ ۳ بازديد
طرح فروشگاه هايپر زنجيره اي محصولات غذايي چيست ؟ شبكه هاي فروشگاهي صنايع غذايي در تمامي كشورها متناسب با نياز و ميزان توسعهيافتگي در اشكال مختلف وجود دارند بررسي آماري فروشگاههاي زنجيره در جهان و ايران نشان از توسعهاي اين فعاليتها را دارد يكي از مهمترين شاخصهاي ارائهشده در اين زمينه نسبت سرانه جمعيت موجود يك كشور به تعداد هايپرماركت هاي موجود فروشگاهي با بيش از 2000 متر مربع مساحت در يك كشور ميباشد. مطالعات انجامشده نشان ميدهند كه تعداد سوپرماركتها در كشورهاي جهان در سال 2018 به بيش از 38 هزار رسيده است اين درحالي است كه در اروپا در سال 2010 تنها 15 هايپرماركت به ازاي هر يكميليون نفر جمعيت وجود داشت .اين روند رو به رشد فروشگاههاي هايپر غذايي در جهان به دليل مزيت هاي اقتصادي ادامه دار مي باشد و در ايران نيز با توجه به جمعيت بيش از 80 ميليون نفر در سال 1400 تعداد 266 پروانه كسب مرتبط صادر شده است كه شامل تعداد 113 هايپرماركت زنجيرهاي و فروشگاه زنجيرهاي همگن مي باشد كه نشانگر روند روبه تزايد اين فعاليت در كشور است.
منبع: طرح فروشگاه هايپر زنجيره اي محصولات غذايي
هايپر استور و فروشگاههاي زنجيره هاي
شكل گيري فروشگاه هاي هايپر محصولات همگن براي اولين بار در آمريكا شروع، رشد و توسعه پيدا كرد و در ادامه اين مدل كسب وكار خرده فروشي مدرن در ساير كشورهاي جهان نيز تسري پيدا كرد . فروشگاههاي زنجيره اي از مشاركت و نظارت يك فروشگاه مركزي بر چندين شعبه تحت مالكيت مشترك و متمركز ايجاد مي شود اين بنگاهها با توجه به اهميت و عملكرد مثبتي كه داشته اند، نقش موثري را در ساماندهي نظام توزيع كالاها وارايه خدمات به مشتريان بر عهده گرفته اند تاثيرات اين روند رو به رشد فروشگاهاي مدرن در نظام توزيع كالاها و به خصوص مواد غذايي باعث تضعيف خرده فروشي هاي سنتي بوده ولي تمامي شبكه تامين كالا شامل بنگاههاي فعال در عرضه توليد و توزيع كالاها ، عمده فروشان، فرآوري كنندگان و حتي توليد كنندگان محصولات كشاورزي را تحت تاثير قرار داده است و در اين بخش با افزايش سرمايه گذاري، رقابت شديد، ادغام وبين المللي شدن سوپرماركتها مواجه مي باشيم . شما در هر جايي كه هستيد براي تهيه طرح فروشگاه هايپر زنجيره اي محصولات غذايي مي توانيد با كارشناسان كاردوك تماس بگيريد.
گروه اصلي محصولات غذايي هايپر
محصولات غذايي را ميتوان در شش گروه اصلي ميوهها، سبزيجات، غلات، پروتئينها، لبنيات و محصولات با تركيبي از گروههاي پنجگانه قبل تقسيم كرد
گروه نان و غلات و ادويه، سس نوشيدني و روغنها
محصولات غذايي همانند انواع نان، غلات (برنج گندم ،جو ) ماكاروني، رشته، بيسكويت، ادويه، سس، نوشيدني و روغنهاي محتلف خوراكي در اين گروه قرار ميگيرند. گروه نان و غلات منبع غني كربوهيدراتها و پروتئين مورد نياز روزانه بدن انسان هستند انواع بيسكويت ،كيك، ويفر، و كلوچه نيز در گروه نان و غلات قرار دارند.
گروه سبزيها
سبزيها مولد انرژي و پروتئين كمتري هستند در مقابل مقدار قابلتوجهي فيبر، ويتامين ها و املاح معدني مورد نياز بدن را در خود دارند غير از سبزيهاي برگدار، انواع ميوه هايي همانند انواع كلم ، هويج، خيار، نخود سبز، لوبيا وباقلا سبز،كدو، انواع فلفل،خيار، گوجهفرنگي، پياز و سيبزميني و قارچ نيز در اين گروه قرار مي گيرند.
گروه ميوهها
ميوههايي همانند سيب ،انگور ، گلابي، مركبات، موز، گيلاس، آلبالو، انواع توت و انار نيز همانند گروه قبل انرژي و پروتئين كمتري دارند ولي از مقدار زيادي ويتامين ، املاح معدني و فيبر برخوردار هستند. انواع ميوه، كمپوت ،آبميوه طبيعي و خشكبار ميوه اي در اين گروه واقع مي شوند ميباشد. مواد مغذي مهم اين گروه شامل ويتامين A، ويتامين C فيبر و مواد معدني است.
گروه گوشت و حبوبات
گوشتهاي قرمز و سفيد (گوسفند و گوساله ،مرغ، ماهي و پرندگان)، تخممرغ و حبوبات (لوبيا، نخود، عدس، باقلا، لپه، ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و بادامزميني) كه در تأمين پروتئين و مواد مغذي مورد نياز بدن نقش زيادي دارند . در اين گروه قرار مي گيرند.
گروه شير و محصولات لبني
محصولات لبني منبع ارزشمند تأمين كننده كلسيم بدن هستند شير و فرآوردههاي آن همانند خامه ، ماست، پنير،كره، كشك ، بستني در اين گروه قرار ميگيرند.
محصولات غذايي تركيبي
بسياري از فراورده هاي غذايي بصورت تركيبي از مواد اوليه خوراكي توليد مي شوند محصولاتي همانند سس و افزودني ها ،نوشيدني ها ، مواد پختني ، دسرها ،سوسيس ،كالباس ،كنسروها محصولات غذايي فراوري شده اي هستند كه در اين گروه قرار مي گيرند بسته بندي آب آشاميدني و آب معدني نيز در زنجيره توليد صنعتي قرار گرفته است.
طبقهبنديهاي بينالمللي كدهاي ISIC محصولات و فعاليتهاي SICTA
آيسيك نوعي طبقهبندي استاندارد براي فعاليتهاي اقتصادي است. از اين طبقهبندي براي دستهبندي فعاليتهاي صنفي و صنعتي استفاده مي شود . كديشن اصناف ISIC در هيئت عالي نظارت بر اصناف و كدهاي صنفي تعريفشده و دو رقم اول كد نشانگر صنعتي است كه بنگاه درآن فعاليت دارد، رقم سوم نشانگر گروه صنعتي و رقم چهارم نشانگر عنوان اختصاصي رسته است كه فعاليت در حوزه آن انجام ميشود SICTA نيز نوعي طبقهبندي استاندارد بينالمللي براي فعاليتهاي گردشگري بر اسـاس فعاليـت اقتصـادي است كـه يـك سـاختارطبقه بندي شده در بخش گردشگري مورد استفاده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را ارائه ميدهد
استانداردهاي و اصطلاحات تخصصي در فورشگاه هاي زنجيره اي
استانداردهايي مورداستفاده در فروشگاههاي زنجيرهاي را ميتوان به دو دسته قبل و بعد از بهره برداري تقسيمبندي نمود:
استانداردهايي كه در مرحله مكانسنجي، طراحي و ساخت فروشگاه هايپر و زنجيره اي مورد استفاده قرار ميگيرد شامل استانداردهاي مربوط به سايت پلان، فضاي سالن فروش، انبارها، قسمت اداري فروشگاه، پاركينگ، سرويسهاي بهداشتي، امكانات رفاهي كاركنان، آموزش نيروي انساني، استانداردهاي مربوط به ابزار، ماشينآلات نرمافزار هاي مورداستفاده قرار مي گيرد
استانداردهاي زمان بهرهبرداري فروشگاههاي زنجيرهاي شامل شيوه چيدمان كالاها، نگهداري كالاها درانبارها، چگونگي تهيه و سفارش كالاها، روش استرداد و تعويض كالاها، خدمات پس از فروش برخي كالاها، حداكثر زمان نگهداري كالاهاي مختلف به استناد تاريخ انقضاء، چگونگي برگزاري حراجهاي مختلف، بازاريابي و تبليغات، ارائه فاكتور به خريداران با اطلاعات كامل، دارا بودن اتيكت و باركد قيمت بر روي تمام كالاها
مهمترين استانداردهاي ملي مصوب ايران ناظر بر نگهدار و بهداشت فروشگاههاي طرح به شرح زير ميباشد
استاندارد ملي سوپر مواد غذايي به شماره 522248
استاندارد ملي نگهداري غلات و حبوبات -قسمت دوم -توصيههاي كاربردي به شماره 2-9373
استاندارد ملي شرايط بهداشتي مراكز فروش مواد غذايي به شماره 2082
هدف اصلي از تدوين استانداردهاي فروشگاههاي زنجيره اي شكلگيري ساختار و عملكرد مطلوب در نظام توزيع جهت حفظ منافع و سلامتي مشتريان است.
معرفي خدمات و محصولات طرح هاپير ماركت
عرضه فروشگاهي محصولات غذايي مورد نياز شهروندان
سامانه تحويل محصولات غدايي درب منزل و محل كار براي مشتركين
رستوران،كافي شاپ و كترينگ غذاي با امكان تحويل درب منزل و محل كار مشتركين
سايت وآپ تحت وب فروشگاه اينترنتي فروش خريد انواع محصولات با شبكه توزيع
زيرساختهاي نرمافزاري و سختافزاري فناوري اطلاعات و ارتباطات
اين بخش دربرگيرنده ساختارهاي سويچينگ، تراكينگ شبكه و تجهيزات فروشگاهي، سيستمهاي مانيتورينگ و دوربينهاي امنيتي و كامپيوترهاي تحت شبكه كاركنان ميباشد. بديهي استان براي لانچ برنامههاي و سايت سازمان از هاست هاي موجود در كشور استفاده خواهد شد برنامههاي نرمافزاري مختلف مورداستفاده در بنگاه، سختافزار، پايگاه داده، شبكه و سيستمهاي الكترونيكي ميباشد كه كليه نيازهاي زيرساخت اطلاعاتي در استفاده از برنامهها، نرمافزارها، سامانهها فعاليتهاي محيط شبكه و اينترنت در بخشهاي مختلف مجتمع فراهم ميسازد. شما در هر جايي كه هستيد براي تهيه طرح فروشگاه هايپر زنجيره اي محصولات غذايي مي توانيد با كارشناسان كاردوك تماس بگيريد.
ظرفيت زير ساخت هاي مجتمع
ظرفيت فروشگاهي
در هايپر ماركت غير از بخشهاي عملياتي فروشگاه شامل فضاي داخلي و انبارها جهتبخش هاي ستادي و مديريت و فضايي در نظر گرفته ميشود بر اساس مفروضات و استانداردهاي طراحي جهت فضاهاي داخلي در رستوران الگوي چينش شلف و تجهيزات فروشگاهي بر مبناي محاسبه فضاي فروشگاه در فاز نخست در شش حوزه صنايع غذايي جهت تأمين نيازمنديهاي 3000 نفر در ماه كه تعدد مراجعه با توجه به حجم و ميزان خريد خواهند داشت و بخشي از مراجعات بهصورت آنلاين تأمين و بخشي بهصورت پيش بيني فروش مستقيم است.بگونه اي كه روزانه با ميانگين مراجعه 400 نفر خريدار مواجه خواهد بود در طراحي در حدود ۵۰ درصد فضاي فروشگاهي به انبار فروشگاه جهت تأمين شرايط نگهداري و پاسخگويي به سفارشهاي آنلاين اختصاص يافته و حوزه مديريت واداري، سرويسهاي بهداشتي، نمازخانه و بخش فناوري اطلاعات نيز پيش بين شده است .
ظرفيت رستوران و كافيشاپ و كترينگ
ظرفيت كامل سرويسدهي رستوران بر اساس امكان تكرار استفاده از يك صندلي با عنوان ضريب اشغال به دست ميآيد. رستوران با 200 متر مساحت ظرفيت سرويس دهي 400 نفر در يك نوبت غذايي خواهد داشت ميزان سرويسدهي در بخش ترياي قهوه، چاي، دمنوش و نوشيدنيها در كنار رستوران روزانه 300 نفر برآرود شده است. شما در هر جايي كه هستيد براي تهيه طرح فروشگاه هايپر زنجيره اي محصولات غذايي مي توانيد با كارشناسان كاردوك تماس بگيريد.
بررسي بازار سرمايه گذاري مورد نياز
كانونهاي عمده مصرفكننده محصولات غذايي اين طرح تمامي شهروندان محل مورد بررسي است كه تمايل و نياز به خريد محصولات غذايي را دارند از آنجائي كه محدوده بازار ازنقطهنظر فني از سال 1401 تا سال 1406 همواره با كمبود بدليل تاره احداث بودن شهرك قرار دارد لذا با توجه به عدم وجود بنگاههاي تأمينكننده مواد غذايي در محل همواره وبه صورت روزمره با تقاضاي موٍثر براي خريد محصولات مواجه هستيم اين امر بدان معني است كه فضا براي ورود اين بنگاه و بنگاههاي مشابه جديد مشروط بر اخذ مجوزهاي قانوني و توان سرمايهگذاري جهت احداث زيرساختها مساعد ميباشد.
براي مشاهده ساير طرح ها و پروژه ها به طرح توجيهي صنعتي هاي نوشته در كاردوك مراجعه نماييد.
خدمات قابل ارايه كاردوك به طرحها و واحدهاي
براي تهيه طرح توجيهي احداث فروشگاه هايپر زنجيره اي محصولات غذايي و بررسي توجيه پذيري ساير فعاليتهاي اقتصادي مي توانيد با كارشناسان ما تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :
تهيه و مشاوره طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
راه اندازي و اجراي پروژه هاي صنعتي و خدماتي
كمك به تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
مشاوره ارتقا بهروري بنگاه
براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: طرح فروشگاه هايپر زنجيره اي محصولات غذايي