طراحي پرسونا يكي از روش هاي نوين براي ورود به بازار پر رقابت امروزي است. بنابراين اگر خدمات يا محصولي را ارائه مي دهيد، به احتمال زياد بارها پرسونا را طراحي و بر اساس آن رفتار كردهايد. در واقع اين اطلاح به تازگي در دنياي تكنولوژي تعريف شده و در حوزههاي متنوعي از جمله بازاريابي و ديجيتال ماركتينگ نيز وارد شده است. پرسونا در بازاريابي محتوا، مديريت ارتباط با مشتريان، توليد محتوا، مدل كسب و كار، ارائه مطلب و حتي توسعه محصول به كار ميرود و در همهي آنها، معناي كمابيش مشابهي دارد. پرسونا انواع مختلفي دارد و در زمينههاي مختلفي ميتوان از آن استفاده كرد. با شناخت پرسونا، به طور موثرتر ميتوانيد با مخاطبانتان ارتباط برقرار كنيد.
براي دريافت مشاوره در زمينه طراحي پرسونا ميتوانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: طراحي پرسونا | چگونه پرسونا بنويسيم؟
هدف از طراحي پرسونا
پرسونا باعث شناخت مخاطبين، مشتريان، خريداران، مصرفكنندگان و ديگر افراد مرتبط با كسب و كار ميشود. در واقع عدم شناخت مخاطب باعث ميشود كه روند معرفي كسب و كار و پيشرفت در آن به مشكل بر بخورد. از اين رو بايد با نوشتن پرسونا مخاطبهاي مورد نظر خود را بشناسيد. از پرسونا در مقاله نويسي نيز استفاده بسياري ميشود، براي آشنايي با روش مقاله نويسي كليك كنيد.
مفهوم پرسونا
پرسونا شخصيت سازي فرضي و در عين حال كاملا مشخص و واضح از يك فرد است كه بايد قابليت تطبيق با مشتريها را داشته باشد. براي اينكه فرآيند شخصيت سازي را انجام دهيد بايد اطلاعات جامعي در مورد مخاطبين خود داشته باشيد. اطلاعات بايد برگرفته از ويژگيهاي روحي و اخلاقي تا اطلاعات جنسيتي و وضعيت تأهل و حتي الگوهاي فكري و رفتاري مخاطبان شما باشد تا بتوانيد يك پرسوناي حرفهاي بنويسيد. پرسونا در واقع نماينده يك كاربر هدف واقعي است.
مراحل نوشتن يك پرسونا
مرحله اول طراحي پرسونا | جمع آوري اطلاعات
شما بايد اطلاعاتي كامل و با جزئيات زيادي از مخاطبين خود جمعآوري كنيد. در جمع آوري اطلاعات خود بايد به مسائل و مشكلات كاربران نيز توجه ويژه داشته باشيم. نيازها و اهداف تجاري را در جمع آوري اطلاعات از كاربران مورد بررسي قرار دهيد. اگر نتوانستيد كه با كاربران مصاحبه كرده و اطلاعات مورد نياز را به دست آوريد ميتوانيد از طريق جستجو در رسانههاي اجتماعي اطلاعات مورد نياز خود را مورد بررسي قرار داده و جمع آوري كنيد.
اطلاعات جمع آوري شده بايد شامل اين موارد باشد؛ سن، جنسيت، شغل، محل زندگي، علايق، ميزان درآمد، مشكلات و نيازها، بينش و طرز نگرش به جهان.
مرحله دوم طراحي پرسونا | انتخاب تصوير
مهم است كه شما تصاويري از مخاطبان خود داشته باشيد. اگر اين كار ممكن نيست ميتوانيد از تصاوير انيميشني و يا بازيگران خارجي استفاده كنيد.
مرحله سوم طراحي پرسونا | نام و سمت
نام و سمت شغلي مخاطب مورد نظر خود را بنويسيد. در اين زمينه سعي كنيد از نوشتن پرسوناهاي خيالي جلوگيري كنيد چون زياد كاربردي نخواهد بود. نوشتن نام و سمت مخاطب باعث ميشود با آن ارتباط بهترين برقرار كنيد.
مرحله چهارم طراحي پرسونا | تاريخچه
جزئيات دقيق در مورد مسيري كه مخاطب طي كرده تا به مجموعه شما بپويندد را جست و جو كنيد. بررسي كنيد چه چيزي باعث شده تا او به مجموعه شما جذب شود و در آن باقي بماند.
مرحله پنجم طراحي پرسونا | ساخت پرسونا و به اشتراك گذاشتن آن
به ياد داشته باشيد، مهم است كه پرسوناي خود را مستند كرده و آن را با همه افراد تيم خود به اشتراك بگذاريد تا آنها درك كنند كه در تعامل با چه كسي هستند. در اين زمينه شما بايد پرسوناي خود را بنويسيد و آن را به اشتراك بگذاريد. وقتي كه پرسونا را به اشتراك گذاشتيد همه بايد آن را مطالعه كنند تا متوجه شوند كه چه مخاطباني دارند و محصولات و خدمات را بر اساس نيازها و مشكلات مخاطبان خود تهيه و توليد كنند.
علت اهميت پرسونا
- درك درست از مخاطب مورد نظر
- ارائه مناسبتر و بهتر محتواهاي مختلف متناسب با نياز مخاطبين
- رفع نيازها و دغدغههاي مخاطب
- كمك به شناخت نيازها، تجربيات، رفتار و اهداف مخاطبان
كوتاه سخن اينكه…
طراحي يك پرسوناي مناسب براي پيشرفت كارتان بسيار اهميت دارد. از اين رو تلاش كنيد با جمع آوري اطلاعات بهترين پرسوناها را از مخاطبين خود بنويسيد تا بتوانيد نقطه نظرات و اهداف آنها را در محصول و خدمات توليدي خود به كار بگيريد.
براي دريافت مشاوره در زمينه طراحي پرسونا ميتوانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: طراحي پرسونا | چگونه پرسونا بنويسيم؟